Morgenmad og brød

Chiagrød

Chiagrød

Chiagrød er perfekt til travle morgener – og til morgenmad på farten. Når hverdagen er travl og der ikke er meget tid til at lave morgenmad, er det rart at kunne gøre det hele klart om aftenen og blot tage den – næsten – færdige morgenmad ud af køleskabet om morgenen.

Chiafrø og havregryn suger mælken til sig i løbet af natten og bliver til en blød, kold grød. Rør den op med skyr om morgenen og server den som den er eller med frisk frugt og toppet med hjemmelavet müsli.

Chiafrøene indeholder masser af protein og er sammen med havregrynene en glimrende base for et nærende morgenmåltid. Måske skal du lige vænne dig til konsistensen og den kolde grød, men smagen er der ikke noget i vejen med.

Hvis du bruger neutral skyr – altså uden smag – kan jeg anbefale at tilføje lidt ribssirup eller en lille klat syltetøj for sødme og lækker smag. Vil du have en sukkerfri variant, så kan du som jeg tilføje ½ spsk Bodylab Zero Topping med hindbær eller jordbær. (Ikke reklame, blot en anbefaling)

Chiagrød

  • 2 spsk chiafrø
  • 3 spsk havregryn, fintvalsede
  • 2 dl mælk, kan evt være havremælk eller mandelmælk
  • 2-3 spsk skyr
  • Müsli

Sådan gør du

  • Rør chiafrø, havregryn og mælk sammen i en skål. Tilsæt evt. sirup og rør det helt ud, så der ingen klumper er. Læg låg på/sæt film over og sæt skålen i køleskabet natten over.
  • Om morgenen røres grøden op med skyr og toppes med müsli og frisk frugt efter eget valg.